lørdag, april 22, 2006

Jeg har syndet

Hvis man sparker de store drenge i skolegården over skinnebenet ved man at hammeren falder og at straffen vil ramme dig så sikkert som en boomerang. Samme kontante afregning er der hvis man fx spiser et æble når nu nogen med megen autoritet har sagt at det må man ikke, osv. Det er altså en gammel historie det her med hovmod, overmod, øje for øje, hybris/nemesis og alt det der.

Dagen igår eller det vil nærmere sige natten igår, bed jeg i et af de mest modne æbler, som alle ellers ved man skal holde sig fra. Specielt de der selv har smagt den bitre eftersmag.

Ved et snedigt komplot og med løfter om al den uld jeg kunne spise og gratis entré lykkedes det mine medstuderende at lokke mig med til fakultetsfest. Det er der i sig selv ikke noget i vejen med, MEN af bitter erfaring ved jeg at manglende søvn og alkohol ikke er den bedste kombination, når man skal på job i Post DK's lørdags-marathon mellem 8-10 timer den næste morgen (Nogen går hjem til middag andre, som undertegnede, kommer hjem til aftenstid - det er det de kalder ARBEJDS-deling, TEAM-work og plain ol': samarbejde. En ganske fortrinlig og fordelagtig ordning for dem der lister af ved middagstid)

Jeg holder altså lidt igen med feststemningen og drikker kun fuldstændig uhæmmet og får endelig hevet mig selv hjem og i seng omkring kl 3.3o. Det giver mig så tid til intet mindre end lidt under 2 timers skøndhedssøvn. Mere end rigeligt.

5.35 efter en halv time med to vækkeure på fulde drøn stiger jeg op fra de døde og tager mig selv i nakken og får slæbt mit korpus ud af døren, kun for at finde ud af at nogen må have pillet ved tyngdekraften og min cykel i mellemtiden. Heldigvis gør den friske morgenluft sit til at beruselsen er nogenlunde dæmpet når jeg endelig stempler ind. Alligevel har jeg en stor trang til at aflede opmærksomheden fra min fuldskab. Og det ved alle der som teenager er kommet lidt for sent og lidt for fulde hjem jo hvordan man gør:

"naj, det blev ikke så sent, det var meget hyggeligt, vi sad bare lige et par gutter og du ved sludrede, lige en enkelt øl - til deling" osv i en lind strøm, for jo hurtigere og jo mere man snakker jo mere ædru er man. Men tror desværre enkelte bemærkede alkodunsten.

Men min pointe er at jeg klarede skærene ganske fint! Der var ingen boomerang eller forvisning fra paradiset, selvfølgelig var jeg lidt mat og selvfølgelig også lidt fnisende overtræt, men ingen tømmermænd ingen rysteture og ingen fysiske mén andet end lidt drukrøv. Hvordan skal jeg så kunne fortsætte en moralsk forsvarlig levevej? hvis der er ikke er nogen konsekvenser for mine handlinger? Eller kommer straffen bare når jeg mindst venter det? Ved da godt at jeg skylder lidt i søvnregnskabet, men så var der lige så meget så har udskudt det til her i aften. Nu må vi se det kan være jeg vågner op og så er det næste uge. Og der er en kæmpe tjørnebusk omkring mit værelse. Og i hjørnet en blodig ten! Og ti hekse på taget OG ti i hånden.

Ingen kommentarer: