mandag, februar 13, 2006

Helvede IF Vs Himlen United

jeg sidder her med min dåbsattest i den ene hånd en blanket til udmeldelse af folkekirken i den anden.
Jeg er i svære religionsmæssige overvejelser.

Lige siden at jeg opdagede at jeg sidste år betalte 800 kr til folkekirken i den moderne version af tiende, har jeg spekuleret på at melde mig ud af folkekirken. Måske ikke så meget fordi jeg ikke er religiøs, men mest fordi at jeg principielt set ikke ville betale til nogen anden forening eller institution jeg overhovedet ikke benyttede. No way!

På den anden side tænkte jeg: "Amen Dan, folkekirken gør da så meget godt for mange mennesker..." og så alligevel. Ingen tvivl om at mange mennesker får meget godt ud af kirken, men der er også mange mennesker der får noget godt ud af Yoga eller Curling, men det har jeg ikke tænkt mig at finansiere. Hvis jeg nu fik noget godt ud af det, altså hvis min kæreste ligesom ved Yoga blev toptrænet eller lignende, så måske. Men nu; nix.
Og det er ikke fordi jeg er specielt usolidarisk:

Jeg har med få undtagelser den største respekt for de danske præster og det arbejde de gør. Og det er helt sikkert at Blå Kors, Folkekirkens Nødhjælp og varmestuerne gør meget godt for mange mennesker i kirkens navn. Men hvis man skal kigge på det kvanti- eller kvalitativt er jeg ret sikker på at mine kroner ville gøre mere gavn via en forening der udelukkende beskæftigede sig med velgørenhed.

Desuden er det jo ikke fordi man melder sig ud af trossamfundet fordi man melder sig ud af folkekirken. Jeg ved ikke om jeg vil sige at jeg er specielt troende eller ikke-troende, men det er helt sikkert at folkekirken som institution ikke står som noget specielt helligt i mit synspunkt. Atjeg sidste uge jeg var til koncert i kirken alligevel skulle betale for entre, gør at jeg egentligt ingen skrupler har. Det er helt fair de tager entre for ikke-religiøse arrangementer, men så nærmer vi os også brugerbetaling, og så vil jeg kun betale for hvad jeg får.

Så siden jeg altså aldrig benytter faciliteterne, syntes jeg faktisk ærligt talt at det grundlæggende set er mere kristent og bamhjertigt af mig at benytte min kirkeskat til et rent humanitært formål istedet. Men det er faktisk en forbavsende stor beslutning. Jeg tegnede jo en kontrakt på livstid med klubben, hvilken vi begge bekræftede for omtrent 7 år siden. Så jeg skal også lige have læst det med småt i konfirmationskontrakten. Tror bare ikke lige jeg i skyndingen fik en kopi med hjem den dag.
Surt hvis der er en karantæne periode hvor ens sjæl skal brænde i helvede for den halve evighed. Så er det om at tage det sure med det søde.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

De seneste forskningsresultater fra et af de førende religionsforskningsinstitutter i USA peger på at helvede eksistere og at en handling, så som at melde sig ud af kirken og derved fornægte Gud, medfører evig pinsel i selvsamme helvede, så er du advaret!

Anonym sagde ...

Jeg er desuden meget overrasket over dine overvejelser, jeg troede at du havde fundet den evige sandhed i LegoChrist?!